Regulamin Rady Gminy Szaflary

Rozdział I: Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Rady zwany dalej „ Regulaminem” określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady z wyłączeniem zasad i   trybu działania Komisji Rewizyjnej.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje organy oraz przez Wójta w zakresie w  jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Wójt i  komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

[collapse]
Rozdział II: Organizacja wewnętrzna Rady

§ 3

1. Rada jest organem stanowiącym i  kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

§ 4

Rada ze swego grona wybiera:
1) Przewodniczącego,
2) Dwóch Wiceprzewodniczących,
3) Komisję Rewizyjną,
4) Komisje stałe,
5) Komisje doraźne powołane do określonych zadań.

§ 5

Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i  prowadzi jej obrady.

§ 6

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) zwołuje sesje w ciągu 7 dni na wniosek złożony przez Wójta lub ¼ ustawowego składu Rady,
3) przewodniczy obradom,
4) ustala porządek obrad i  tryb podejmowania poprawek,
5) przyjmuje poprawki do projektów uchwał przed sesją,
6) zarządza i  przeprowadza głosowanie nad projektem uchwał,
7) podpisuje uchwały,
8) w ustalonym terminie i  miejscu sprawuje dyżury,
9) prowadzi korespondencję,
10) dba o autorytet Rady.

§ 7

Jeżeli z przyczyn od siebie niezależnych Przewodniczący Rady nie może pełnić swojej funkcji, jego obowiązki i  uprawnienia przejmuje Wiceprzewodniczący.
Zastępstwo Przewodniczącego nie może trwać dłużej niż trzy miesiące.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Sesje Rady

§ 8

1. Rada obraduje na sesjach i  rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele zawierające formalnie wezwanie do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
5) opinie zawierające oświadczenie wiedzy oraz oceny.

§ 9

Rada odbywa sesje zwyczajne w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na kwartał.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Przygotowanie sesji

§ 10

1. Sesję przygotowuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia jeden z Wiceprzewodniczących.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i  miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. O terminie i  miejscu obrad Rady powiadamia się pisemnie radnych, Wójta, sołtysów najpóźniej na 7 dni przed terminem sesji.
4. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i  sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.
5. W razie naruszenia terminów określonych w ust. 3 i  4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i  wyznaczenia nowego terminu jej odbycia. Wniosek w tej sprawie mogą zgłosić radni na początku obrad, przed podaniem informacji o porządku obrad.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i  przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 11

1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą z głosem doradczym Wójt, Sekretarz i  Skarbnik Gminy.
3. W celu realizacji uprawnień kontrolnych Rady do udziału w sesjach tematycznie ich dotyczących mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 12

Wójt zobowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej
i  organizacyjnej w przygotowaniu i  odbyciu sesji oraz zapewnić bezpieczeństwo
radnym i  innym uczestnikom obrad.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Przebieg sesji

§ 13

1. Sesje Rady są jawne.
2. Podczas obrad na sali może być publiczność, zajmująca specjalnie w tym celu wyznaczone miejsca.

§ 14

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek, co najmniej
¼ ogólnej liczby radnych, Rada może postanowić o kontynuowaniu obrad w innym terminie, na następnym posiedzeniu tej samej sesji.
2. Przewodniczący Rady postanawia o przerwaniu posiedzenia w przypadku stwierdzenia braku quorum, które uniemożliwia podjęcie wiążących uchwał w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin posiedzenia.
3. Fakt przesunięcia oraz imiona i  nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem odnotowuje się w protokole.

§ 15

1. Sesję otwiera, prowadzi i  zamyka Przewodniczący Rady.
2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram……… sesję Rady Gminy Szaflary”.
3. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. Następnie stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

§ 16

1. Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał,
4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje i  zapytania radnych,
6) odpowiedzi na interpelacje bieżące lub zgłoszone na poprzedniej sesji,
7) wolne wnioski.
2. Sprawozdanie, o jakim mowa w ust. 1 pkt. 3 składa Wójt.
3. Sprawozdanie komisji Rady składają przewodniczący komisji.

§ 17

1. Interpelacje i  zapytania są kierowane do Wójta.
2. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
3. Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje Wójtowi.
4. Odpowiedź na interpelację może być udzielona ustnie na tej samej sesji lub sesji najbliższej, bądź też w formie pisemnej w terminie 14 dni na ręce Przewodniczącego Rady i  radnego składającego interpelację.
5. Odpowiedzi na interpelacje udziela Wójt lub osoby upoważnione przez Wójta.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o niezwłoczne uzupełnienie odpowiedzi.

§ 18

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów dla Gminy.
2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie w trakcie sesji.
3. Do odpowiedzi na zapytanie ma zastosowanie § 17 ust. 4.

§ 19

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad, otwierając i  zamykając dyskusję nad każdym punktem.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spoza składu Rady, po zgłoszenie się, do zabrania głosu, przed rozpoczęciem sesji.
5. W przypadku odmowy udzielenia głosu Przewodniczący Rady poddaje zgłoszenie pod głosowanie.
6. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad Przewodniczący Rady udziela głosu w punkcie „wolne wnioski”.
7. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie.
8. Przewodniczący Rady może udzielić głosu sołtysowi w sprawach dotyczących danego sołectwa.
9. Rada może ograniczyć czas wystąpienia uczestników sesji.

§ 20

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w  sesji.
2. Przewodniczący Rady może zwracać uwagę radnym dotyczącą formy i  czasu trwania ich wystąpień, a w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, gdy przywołanie nie odnosi skutku może odebrać mu głos, odnotowując ten fakt w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i  3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i  publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 21

Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady może przyjąć do protokołu wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, o czym obowiązany jest poinformować Radę.

§ 22

1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawach wniosków natury
formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i  podjęcia uchwał,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do Komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję. Po dopuszczeniu jednego głosu „za” i  jednego głosu „przeciw”, poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 23

1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. w razie potrzeby zarządza przerwę, umożliwiając właściwej komisji, Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków lub przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna głosowanie.

§ 24

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: ” Zamykam……Sesję Rady Gminy Szaflary.”
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

§ 25

1. Pracownik Urzędu Gminy ds. obsługi Rady Gminy lub inny wyznaczony przez Wójta, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady sporządza z każdej sesji protokół.
2. Przebieg sesji można też rejestrować, a zarejestrowane materiały przechowywać do czasu przyjęcia protokołu.
3. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg i  powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i  miejsce odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia
i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i  nazwisko
przewodniczącego obrad i  protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i  nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpienia, albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych oraz uchwalonych wniosków jak również odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za” i  „przeciw” i  „wstrzymujących się” oraz głosów nieważnych,
8) podpis przewodniczącego obrad i  osoby sporządzającej protokół.
4. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych
gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia radnych
nieobecnych, oświadczenia i  inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego
Rady.

§ 26

Radni w trakcie obrad, nie później niż do czasu przyjęcia protokołu, mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnianiu rozstrzyga Rada.

§ 27

Obsługę biurową sesji jak wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów sprawuje pracownik Urzędu Gminy w  uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Uchwały

§ 28

1. Sprawy będące przedmiotem obrad sesji, Rada rozstrzyga w formie uchwał.
2. Uchwały mają postać odrębnych dokumentów z wyjątkiem postanowień proceduralnych, które odnotowuje się w protokole.
3. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawy stanowią inaczej.
4. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają:
1) radni,
2) Komisje Rady,
3) Wójt.

§ 29

1. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i  złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
2. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
3. Projekty uchwał są opiniowane, co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.
4. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.

§ 30

Uchwały powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 31

Przewodniczący komisji Rady, do których skierowano projekty uchwał mają obowiązek zwołania posiedzenia komisji przed sesją celem ich zaopiniowania.

§ 32

1. Uchwały Rady Gminy podpisuje Przewodniczący Rady , a w razie nieobecności Wiceprzewodniczący.
2. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
3. Uchylenie lub zmiana uchwały podjętej może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały, nie wcześniej niż na następnej sesji.
4. Postanowienia ust. 3 nie stosuje się do oczywistych omyłek.

§ 33

1. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i  pełny rok podjęcia.
2. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i  przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
3. Odpisy lub kopie uchwał oraz wyciągi z protokołów sesji doręcza się właściwym jednostkom do realizacji i  określonych działań lub do wiadomości w zależności od ich treści.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Tryb głosowania

§ 34

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 35

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i  przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i  „wstrzymujące się”, sumuje je i  porównuje z listą obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników w protokole.

§ 36

1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Gminy, przy czym za każdym razem Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna, która wybiera ze swego grona Przewodniczącego.
2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i  przeprowadza je.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i  protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

§ 37

1. W głosowaniu imiennym radni głosują przez wypowiedzenie słowa „za” lub „przeciw”.
2. Głosowanie przeprowadza przewodniczący obrad, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

§ 38

1. Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje wniosek w taki sposób aby jego treść była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W głosowaniu w sprawie wyborów, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zwraca się z pytaniem do każdego z nich, czy zgadza się kandydować i  po otrzymaniu twierdzącej odpowiedzi poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do kandydata, który uprzednio złożył zgodę na piśmie.

§ 39

1. Jeżeli oprócz wniosku o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku, to w pierwszej kolejności rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że najpierw przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad wszystkimi poprawkami do projektu uchwały.
4. W ostatniej kolejności Przewodniczący obrad zarządza głosowanie za podjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

§ 40

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących nie dolicza się do żadnej grupy głosujących „za” czy
„ przeciw”.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów „za”.

§ 41

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek, uchwała lub kandydatura, które uzyskały, co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy „przeciwnych” i  „wstrzymujących się”.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek, uchwała lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem, uchwałą lub kandydaturą, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem, uchwałą lub kandydaturą oddanych jest 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem, uchwałą lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Komisje Rady

§ 42

Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
1) współpraca z Wójtem i  jednostkami organizacyjnymi gminy,
2) opiniowanie i  rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Wójta, Przewodniczącego Rady oraz spraw przedkładanych przez członków komisji – opinie komisji dotyczącą projektu uchwały przedstawia na sesji Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca,
3) analizowanie wniosków mieszkańców gminy dotyczących działania Rady, przekazanych przez Przewodniczącego Rady,
4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą.

§ 43

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do końca i  kwartału danego roku kalendarzowego.
2. Rada może nakazać komisjom zmiany w planie pracy.

§ 44

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i  przekazują Radzie.

§ 45

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca wybrany przez członków danej komisji.
2. Komisja pracuje na posiedzeniach.
3. Przewodniczący komisji stałych, co najmniej raz w roku przedstawia na sesji Rady sprawozdanie z działalności komisji.
4. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
5. Opinie, wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

[collapse]
Rozdział III: Tryb pracy Rady - Radni

§ 46

1. Radni za udział w posiedzeniach Rady oraz komisji trzymują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej w wysokości ustalonej przez Radę.
2. Rada Gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego
3. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i  posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
4. Radny nieobecny na sesji lub posiedzeniu komisji winien na następnym posiedzeniu złożyć pisemne lub ustne usprawiedliwienie Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji.

§ 47

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy, która przedłoży swoje ustalenia i  propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
2. Przed podjęciem uchwały w wymienionej wyżej sprawie Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 48

1. Wójt wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

[collapse]
Rozdział IV: Wspólne sesje z Radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 49

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek terytorialnych, w szczególności dla rozpatrzenia i  rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3. Zawiadomienia o wspólnej sesji podpisują przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 50

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba, że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

[collapse]
Rozdział V: Postanowienia końcowe

§ 51

1. Rada uchwala lub zmienia Regulamin Rady w trybie przewidzianym dla zmiany Statutu.
2. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy, innych ustaw oraz Statutu.
3. Niniejszy Regulamin stanowi załącznik i  integralną część Statutu.

[collapse]