Dzień Projektu w szkole w Bańskiej Niżnej

20 grudnia 2017 r. o godzinie 16:00 w szkole w Bańskiej Niżnej rozpoczął się coroczny Dzień Projektu pt. Świat jest ciekawy!Podsumowywał on działania wszystkich klas, które od września metodą projektu opracowywały wybrane przez siebie tematy. W grudniowe popołudnie uczniowie zaplanowali prezentację efektów swoich działań.

Po wejściu do budynku na korytarzu można było zobaczyć stoły z rozłożonymi na nich ozdobami. Był to kiermasz bożonarodzeniowy, który przygotowywany został przez uczniów pod opieką nauczycielek p. Urszuli Grochulskiej Kolasy i p. Doroty Rokickiej. Znalazły się na nim ręcznie wykonane stroiki, świeczniki i wiele innych pięknych świątecznych ozdób. Na gości czekał także poczęstunek, który przyszykowały wszystkie klasy z naszej szkoły. Otwarte drzwi na samym końcu korytarza zapraszały do oświetlonej sali gimnastycznej miejsca występów. Scenografię stanowiły plakaty przedstawiające każdy z projektów, a także parawan, za którym rozłożone były rekwizyty.

O 16:00 wszyscy zajęli swoje miejsca. Pani dyrektor przywitała licznie zgromadzonych nauczycieli, rodziny występujących dzieci, absolwentów naszej szkoły, innych mieszkańców wsi oraz przedstawicieli lokalnych władz. Jako pierwsi wystąpili najmłodsi, czyli oddział przedszkolny i klasy od 1 do 3, które przygotowały projekt pt. Witaminki dla całej rodzinki”, zachęcając w ten sposób wszystkich do zdrowego odżywiania. Dzieci zaśpiewały piosenkę z udziałem maskotek warzyw i owoców. Następnie mali aktorzy wcielili się w role lekarza i pacjentów, przedstawiając nam skutki złego odżywiania oraz pozytywny wpływ witamin na nasz organizm. Dzieci były barwnie ubrane, miały pięknie wykonane rekwizyty i otrzymały za swój występ duże brawa.

Po dwudziestominutowej przerwie, którą przeznaczono na poczęstunek i przygotowania kolejnych zespołów, zaprezentowała się klasa III g. z tematem Savoir vivre – czyli jak zachowywać się właściwie w różnych sytuacjach”. Kilka scenek ukazało niewłaściwe, a zaraz potem prawidłowe zachowanie podczas: spożywania posiłków, pobytu w restauracji i przedstawiania się. Uczniowie zajęli się też kwestią doboru stroju w zależności od sytuacji i kulturą języka. Scenki miały charakter humorystyczny, dzięki czemu widzowiemieli dobrą zabawę.

Następnie swój występ pod tytułemTrzymaj formę. Sport kontra używki”przedstawiła klasa IV. Miał on na celu pokazać nam, jak niebezpieczne dla człowieka są uzależnienia. Dowiedzieliśmy się, że lepiej spędzać czas na świeżym powietrzu niż wpatrując się w ekrany urządzeń elektronicznych. Występ ten bardzo dobrze się oglądało, ponieważ czwartoklasiści przedstawili scenki, w których sportowcy z różnych dziedzin, takich jak: kulturystyka, narciarstwo, gimnastyka, kolarstwo, byli kuszeni przez diabełka różnymi używkami.

Kolejne przedstawienie należało do klasy V, która nazwała je: Co było pierwsze: kura czy jajko?”. Uczniowie tej klasy prowadzili różne doświadczenia z jajkiem, przedstawiali jego budowę i funkcje oraz ciekawostki na temat jaj różnych ptaków. Na końcu występu powstało zamieszanie, bo parawan przewrócił się na stolik z jajkiem w occie, ale piątoklasiści dzielnie dokończyli prezentację i zostali nagrodzeni brawami.

Po kolejnej przerwie wystąpiła klasa VI. Ich przedstawiienie było zatytułowane Sen”. Stworzyło ono łagodną atmosferę i rozbudziło ciekawość publiczności. Na samym początku uczniowie przedstawili sen. W tle słychać było kołysankę, jedna z dziewczynek leżała na ogromnym materacu, udając, że śpi, natomiast druga wcieliła się w rolę aniołka, który tańczył wokół niej i sprawdzał, jak pracuje nasze ciało podczas snu. Następnie szóstoklasiści przedstawili kilka ciekawostek na temat snu zwierząt. Później odbyło się przedstawienie, które pokazywało treść snów. Było to zabawne, ponieważ sny były związane z uczniami klasy VI. Do opowiadań powstały śmieszne zdjęcia przedstawiające właśnie te sytuacje. Na sam koniec uczniowie zaśpiewali kołysankę.

Przedostatni projekt, noszący tytuł Wakacje w Polsce czy za granicą?, zrealizowała klasa VII. Przedstawiła ona plusy i minusy spędzania wakacji w kraju i za granicą. Zapoznaliśmy się z wynikami ankiety dotyczącej spędzania wakacji przez uczniów naszej szkoły, scenkę o rodzinie, która kłóciła się o to, gdzie spędzi wakacje, oraz filmik ukazujący z lotu ptaka najciekawsze miejsca wakacyjnego wypoczynku.

Ostatni projekt, klasy II g., zatytułowany W dobrym stylu”, prezentował w zabawny sposób różne style: w języku poprzez zaproszenie zebranych widzów na występ opracowane w różnych stylach językowych, w architekturze w formie wykładu z makietami szkoły w kilku stylach, pływaniu – poprzez odegranie scenki lekcji pływania bez wody, piłce nożnej – poprzez krótkie filmiki przedstawiające różne rodzaje gry, malarstwie – w formie aukcji obrazów namalowanych w różnych stylach. Gwoździem programu była prezentacja stylów muzycznych, ponieważ uczniowie w barwnych kostiumach z odpowiednimi rekwizytami i charakteryzacją zaśpiewali wszystkim znaną dziecięcą piosenkę Wlazł kotek na płotek” w stylu disco polo, jazzowym, rapowym, klasycznym oraz metalowym. Występ ten bardzo spodobał się wszystkim zebranym.

Na koniec pani dyrektor pożegnała zebranych i złożyła serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które przybyły, aby obejrzeć występy, a także nauczycielom i uczniom za wkład włożony w ich przygotowanie. Naszym zdaniem wszystkie klasy były przygotowane i przedstawiły nam swoje projekty najlepiej, jak potrafiły. Uważamy, że warto realizować tego typu projekty, gdyż wzbogacają one naszą wiedzę o otaczającym nas świecie, ale przede wszystkim uczą nas współpracy, która jest bardzo ważna w życiu, odpowiedzialności, pozwalana poznanie samego siebiekorzystnie wpływa na relację między nami i nauczycielami. Dzięki projektom wiemy, że na wiele nas stać.

Katarzyna Zwijacz
Jan Bielecki
Sebastian Rusnak
Szymon Rzepka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

84 + = 94