Program „Domowi Detektywi”

Dnia 24 listopada 2017 roku zakończyła się „Wieczorem Jasia i Małgosi” w Szkole Podstawowej w Borze realizacja programu profilaktycznego „Domowi Detektywi”.

Program „Domowi Detektywi” składa się z dwóch części: szkolnej oraz domowej. Materiałem wykorzystywanym do pracy dziecka w szkole oraz w domu są cztery zeszyty komiksowe. W ramach zajęć w domu dzieci wraz ze swoimi rodzicami tworzą tzw. „domowe drużyny”. Zadaniem drużyn jest wspólna praca z tymi zeszytami. Każdy z nich zawiera jedną zabawną historyjkę komiksową, trzy zadania dla „domowych drużyn” oraz krótkie porady przeznaczone dla rodziców. W komiksach poruszane są takie tematy jak: fakty i mity na temat alkoholu; wpływ środków masowego przekazu na kształtowanie się przekonań na temat alkoholu; rodzaje presji rówieśniczej i sposoby radzenia sobie z tą presją; powody, dla których młodzi ludzie piją alkohol oraz konsekwencje picia alkoholu przez dzieci i młodzież.

Na „Wieczór Jasia i Małgosi” – a raczej na wczesne popołudnie zostali zaproszeni rodzice  uczniów realizujących program. Dzieci wykonały plakaty do czterech tematów wiodących w programie. Prezentując swój plakat uczniowie podzielili się wiedzą, którą w sposób plastyczny przedstawili na swoich plakatach. W trakcie „wieczoru” rodzice wypełnili ankiety. Z analizy ankiet wynika, że 50% ankietowanych jest za karami pieniężnymi za prowadzenie pod wpływem alkoholu, a 50% za odebraniem prawa jazdy, nikt nie wskazał kary więzienia. W grupie osób będących za karami pieniężnymi, wysokość tych kar waha się od 500 zł do 5000 zł. Natomiast w grupie opowiadających się za odebraniem prawa jazdy, czas pozbawienia tego dokumentu waha się w przedziale 6 miesięcy do 10 lat.

Na koniec spotkania koordynator programu pani Małgorzata Gacek chcąc podkreślić siłę wszędobylskiej reklamy (w każdej dziedzinie, ale zwłaszcza dotyczącą alkoholu) usiłowała przedstawić zalety marchewki i cytryny zamieniając ich nazwy. A więc cytryna była czerwona, słodka, nadająca się na sok warzywny itp., natomiast marchewka była kwaśna, hodowana w ciepłych krajach itp. Jak skuteczna była to reklama, może posłużyć reakcja jednej z mam „a więc od dzisiaj wciskamy marchewkę do herbaty”.

Relacja: Małgorzata Gacek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

79 − = 72